وبلاگ تخصصی دکتر سید حسن حاتمی نسب

Dr.Hatami-nasab

وبلاگ تخصصی دکتر سید حسن حاتمی نسب

Dr.Hatami-nasab

وبلاگ تخصصی دکتر سید حسن حاتمی نسب

دکترای مدیریت بازاریابی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی یزد
نویسنده، مترجم، محقق، تحلیل‌گر

آدرس تلگرام: drmarketer@
آدرس اینستاگرام: drmarketer@

بیان مسأله چیست؟

دوشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷ ق.ظ
بیان مسأله یا statement of the problem یکی از مهمترین قسمت های هر پژوهش است که در بخش طرح توجیهی (پروپوزال) و فصل اول گزارش پژوهش ارائه می گردد. ضرورت بیان مسأله به این جهت است که تا زمانی که مشکل و معضل مشخص نشود، نمی توان برای یک پژوهش اقدام نمود و اهداف و فرضیاتی را در نظر گرفت. به عبارت دیگر، در بیان مسأله پژوهشگر به معرفی دلیل انتخاب موضوع می­پردازد.

برای این منظور ابتدا باید وضع مطلوب موضوع خود را مطرح کند. مثلاً اگر هدف بررسی تأثیر متغیر A بر روی متغیر B است؛ ابتدا باید وضع مطلوب B تشریح شود و اینکه A اگر مطلوب باشد که تأثیری در B خواهد داشت. سپس، وضع موجود این دو برای جامعه مورد نظر (مثلاً اگر قلمرو مکانی پژوهش اداره برق منطقه ای استان یزد بوده است، درباره سازمان های دولتی) توصیف گردد.

نهایتاً، فاصله یا شکاف بین این دو به عنوان مسأله پژوهش مطرح می گردد و بیان مسأله با یک پاراگراف که پرسش اصلی پژوهش را مطرح می کند به پایان خواهد رسید.

بهتر است در تدوین این بخش، سه قسمت (وضع مطلوب، وضع موجود و شکاف) در پاراگرافهایی مجزا مطرح شود. لازم به ذکر است بیان تمامی این موارد تحت قالب یک متن واحد بوده و نیاز به عنوان گذاری مجزا نمی باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۴
دکتر حاتمی نسب

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.